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VSS 11 2014

Cycling Initiatives There is a continued emphasis on the importance of cycling as a sustainable transport mode. TfL is introducing a range of schemes to encourage cycling including new cycle superhigh- ways on major radial routes incorporating more segregation for cyclists from general traffic; mandatory cycle lanes; bet- ter protection for cyclists at junctions; deeper advance stop areas; creation of floating bus stops, which allow cyclists to use the footway at bus stops, instead of having to cycle around stationary buses. These will be complemented by radical transformation in three Outer London town centres to make them as cycle-friendly as possible. Elements include routes for commuter cycling into Central London; cycle superhubs at stations; a network of Quietway routes radiating from the town centres. These will be called «Mini Hollands» with the aim of making them as cycle-friendly as their Dutch counterparts. London 2012 Games – Transport Planning and Legacy The need to manage large groups of people travelling on pub- lic transport was integral to planning for the London Olympics in 2012. TfL is used to managing large numbers of people – over 6,5 million use London’s buses each day and 4,5 million use the tube in addition to those people attending sporting events and one-off occasions such as Royal Weddings, Tour de France, London Marathon and New Year’s celebrations. The challenge during the Olympics was to cope with patterns of movement of large numbers overlaid on regular patterns of movement a number of times each day. Events at Games’ ven- ues were scheduled for three daily time slots. The Olympic Stadium in Stratford hosted three separate sessions a day – each of which were attended by 80 000 people. Similarly on some days Wembley Stadium hosted football matches at three sessions, many of which also attracted capacity crowds of 80 000. Added to this were equestrian events at Green- wich which attracted 50 000 people to each session, tennis at Wimbledon (30000 per session) and a variety of smaller venues hosting sports such as basketball, swimming, beach volleyball (in Horse Guards Parade right in the heart of town) and many other sports. Managing Public Transport Usage during the Games ... and afterwards Public Transport was the key means of getting people to and from the events. Given the capacity problems being faced by London’s public transport on a daily basis, it was clear that a strategy of managing people movement through the transport system was required. Passenger numbers using all Central London tube stations were modelled based on overlaying predicted flows generated by Games events on existing travel patterns. Data regarding predicted journeys of Olympic visitors was based on postcode information derived from ticket sales. Pinch points in the tube network became apparent through this exercise and regular travellers, who TfL could track through information derived from their Oyster card (Public Service eingeführt, bei dem die Kunden ihre Lebensmittel on- line von grösseren Supermärkten bestellen können, um diese im Verlauf des Tages von Lieferwagen auf den Parkplätzen der Stationen abzuholen. In einem anderen Programm werden in Stationen Schliessfächer für Supermarkt- und Amazon-Ein- käufe eingebaut. Hierbei wurden im vergangenen Monat die ersten Schliessfächer mit Temperaturkontrolle für gekühlte und gefrorene Lebensmittel eingeführt. Initiativen für Velofahrer Die Bedeutung des Velofahrens als eine nachhaltige Fortbewe- gungsmethode wird weiterhin betont. Die TfL leitet momen- tan Massnahmen ein, um das Velofahren zu fördern. Hierzu gehören neue Velo-Fernwege auf grösseren strahlenförmigen Strecken, die die Velofahrer besser vom sonstigen Verkehr trennen; vorgeschriebene Velowege; ein besserer Schutz für Velofahrer an Kreuzungen; längere Haltelinien; die Einrichtung von Ausweichwegen an Bushaltestellen, die den Velofahrern die Nutzung des Fussgängerweges an Bushaltestellen ermög- licht, anstatt an einem haltenden Bus vorbeizufahren. Dieser Prozess wird durch die radikale Umwandlung dreier ausserhalb des Londoner Zentrums liegender Stadtzentren ergänzt, die so velofreundlich wie möglich werden sollen. Hierzu sollen ein Ve- lopendelverkehr ins Zentrum von London, Velo-Hauptknoten- punkte an Stationen sowie ein Netzwerk von verkehrsberuhig- ten Wegen eingeführt werden, die von den Stadtzentren strah- lenförmig nach aussen verlaufen. Die Letzteren sollen «Mini Hollands» genannt werden, mit dem Ziel, sie so velofreundlich wie ihre holländischen Pendants zu machen. Die Londoner Spiele 2012 – Verkehrsplanung und ihre Hinterlassenschaft Die Erfordernis, den Transport von grossen Menschenmengen mit den öffentlichen Verkehrsmitteln zu bewältigen, war ein wesentlicher Bestandteil der Planungen für die Olympischen Spiele in London 2012. Die TfL ist gewohnt, den Transport gros- ser Menschenmassen zu verwalten – mehr als 6,5 Millionen nutzen täglich die Londoner Busse und 4,5 Millionen die U-Bahn. Die Herausforderung während der Olympiade war die Bewältigung grosser Massenströme, die sich mehrmals täglich mit den regulären Menschenströmen überschnitten. Veranstal- tungen an den Austragungsorten der Spiele fanden täglich zu drei festgelegten Zeiten statt. Das Olympiastadion in Stratford richtete täglich drei unterschiedliche Veranstaltungen aus – wovon eine jede von 80000 Menschen besucht wurde. Parallel hierzu richtete auch das Wembley-Stadion drei tägliche Fuss- ballspiele aus, bei denen ebenfalls oft Besuchzahlen von 80000 erreicht wurden. Zusätzlich fanden weitere Events statt, wie Reitveranstaltungen in Greenwich, die jeweils 50000 Besucher anzogen, Tennis in Wimbledon (30000 Besucher pro Veranstal- tung) und eine Vielzahl kleinerer Veranstaltungen. Management der öffentlichen Verkehrsnutzung während der Spiele… und darüber hinaus Die öffentlichen Verkehrsmittel waren die wichtigsten Mittel, um Menschen zu den Veranstaltungen und zurück zu beför- dern. Angesichts der Kapazitätsprobleme, denen der öffent- FACHARTIKEL ARTICLES TECHNIQUES20 STRASSEUNDVERKEHRNR.11,NOVEMBER2014 ROUTEETTRAFICNo 11,NOVEMBRE2014 each of which were attended by 80000 people. Similarly of 80000. Added to this were equestrian events at Green- wich which attracted 50000 people to each session, tennis

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